Köp kvalitéfoder till dina djur!






Pratade för ett tag sen med en "kollega" till mig. Den nordiska sälgansvariga för Eukunuba-foder i norden. Här har jag levt i tron om att ca 65% av hundfodren säljs i dagligvaruhandeln (ica, hemköp osv). Så var dock inte fallet, utan 80%!!!! säljs där. För mig är det helt ofattbart hur siffran kan vara så hög.


Jag är själv uppvuxen med hundar med skaffade katt när jag  flyttade hemifrån eftersom jag inte hade möjlighet att ge min hund de bästa då. Jag gjorde som många andra,  svängde in på Ica och köpte en förpackning Friskis eller nått... Sedan började jag intressera mig för katter och hundars foder och kommer aldrig mer att köpa dessa märken. Höga slathalter som ger katterna njursten, lite energi som katten kan använda som istället läggs som fett och drar ner livskvaliteten avsevärt.


Hittar man en 15 kilos (hund) säck för 150 spänn bör man fråga sig själv;

- Vad får man egentligen för 150 spänn?

Jo, de flesta billiga fodersorterna innehåller till stor del av vetemjöl och ströbröd! En hund (även katter) är köttätare och måste ha i sig protein för att  bygga muskler. De har svårt att omvalda spannmål, soya och potatis till energi för musklerna, det lägger sig på fett. Inte undra på att 40% av våra hundar och katter är ÖVERVIKTIGA och mår dåligt av de.



De generella är "man lägger inge pengar på bonnkatten". Till dem som resonerar så säger jag. SKAFFA inte katt då, det är bara egoistiskt. Det är ett ansvar man har!



Mariee Sallander säger till tv4:

" -Vi övergöder våra katter, 30-40 procent av dem är överviktiga. Det är ett stort problem och allt fler katter drabbas av diabetes och hjärt-kärlsjukdomar, säger Marie Sallander , forskare vid SLU, Sveriges lantbruksuniversitet."

Ett stort problem är också att vi göder våra djur med VÅR mat.


Komentera gärna med era synpunkter!


Kommentarer
Postat av: emelie

jätte snygg blogg har du =) Hur är läget idag då? =)

2009-01-14 @ 12:07:18
URL: http://loneley.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0